اس ام اس کده

اس ام اس کده

اس ام اس کده

اس ام اس کده

اس ام اس کده

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

ویروسی که در کمین کبد شماست

سه شنبه, ۷ آبان ۱۳۹۸، ۰۳:۱۰ ب.ظ

 

 

ویروسی که در کمین کبد شماست

ویروسی که در کمین کبد شماست
سالانه 300 میلیون نفر در جهان به هپاتیت مبتلا می‌شوند و هر سال هم 1.5 تا دو میلیون نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایسنا "هپاتیت" حالا بیماری نام آشنایی برای مردم جهان است، اما کمتر کسی اطلاعات دقیقی در خصوص انواع این بیماری، علائم و راهکارهای تشخیصی و درمانی آن دارد و این ناآشنایی موجب شده تا سالانه حدود 10 میلیون نفر در جهان به جمعیت بیماران هپاتیتی اضافه شود.

حالا ایران هم سهم حدود دو میلیون نفری از جمعیت بیماران هپاتیتی جهان دارد و سالانه هزاران نفر نیز بر اثر ناآگاهی به این جمعیت اضافه می شوند.

اول تا هفتم آبان ماه به عنوان "هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت" نامگذاری شده تا کمی بیشتر درخصوص این بیماری، شیوه‌های انتقال و علائم و درمان آن اطلاع‌رسانی شود.

حسین مصطفایی کارشناس بیماری های واگیر مرکز بهداشت کرمانشاه به مناسبت این هفته در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وجود انواع هپاتیت، گفت: هپاتیت در اصل به معنی "التهاب کبد" است و شامل دو دسته هپاتیت‌های ویروسی و غیرویروسی است.

وی افزود: هپاتیت‌های غیرویروسی بر اثر عواملی مانند عوارض دارویی، مصرف مشروبات الکلی، استفاده بسیار از غذاهای پرچرب، برخی بیماریهای خودایمنی کبد و... بوجود می‌آیند، اما هپاتیت‌های ویروسی بر اثر انتقال ویروس در بدن فرد ایجاد بیماری می‌کنند.

مصطفایی خاطرنشان کرد: هپاتیت‌های ویروسی هم به دو دسته هپاتیت‌های منتقله از آب و غذای آلوده شامل دو نوع هپاتیت A و E و هپاتیت‌های منتقله از طریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده شامل سه نوع هپاتیت B، C و D تقسیم‌بندی می‌شوند.

شناسایی سالانه 100 تا 200 بیمار جدید مبتلا به هپاتیت B در کرمانشاه

وی افزود: در میان انواع هپاتیت، هپاتیت B بیشترین همه‌گیری را در جهان دارد و در کشور ما نیز از جمعیت حدود دو میلیون نفری مبتلایان به انواع هپاتیت، حدود 1.5 میلیون نفر مبتلا به این نوع هپاتیت هستند و پس از آن هپاتیت C با جمعیت 200 تا 300 هزار نفری در کشور در رتبه بعدی قرار دارد.

وی افزود: در استان هم در حال حاضر رنج ابتلا به این بیماری شش نفر در هر 100 هزار نفر جمعیت است و سالانه حدود 100 تا 200 بیمار جدید در استان شناسایی می‌شود.

این کارشناس بیماری‌های واگیر تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده، رابطه جنسی محافظت نشده و انتقال از مادر به جنین را از جمله راه‌های انتقال ویروس هپاتیت B عنوان کرد.

وی افزود: بطور معمول 90 درصد مبتلایان بیماری بدون علامت بوده و فقط ناقل هستند و تنها 10 درصد آنها به فاز علامت‌دار بیماری می‌رسند و از میان این 10 درصد، یک درصد آنها به سرطان کبد مبتلا می‌شوند.

مصطفایی خاطرنشان کرد: چنانچه ناقل بودن فرد در زمینه بیماری هپاتیت B تشخیص داده شود، می‌توان با تجویز برخی داروها از ورود بیماری به فاز علامت‌دار آن پیشگیری کرد.

وی افزود: همچنین در 10 درصد افرادی که وارد فاز علامت‌دار بیماری شده‌اند هم با تجویز دارو می‌توان از پیشرفت بیماری و ورود آن به فاز نارسایی و نیز سرطان کبد پیشگیری کرد.

مصطفایی مهم‌ترین علامت بیماری هپاتیت B را یرقان(زردی) عنوان کرد وافزود: این بیماری همچنین با علائمی مانند تهوع و استفراغ و درد شکم در قسمت راست بدن خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: چنانچه هپاتیت B کنترل نشود، ویروس این بیماری کبد را درگیر کرده و از آنجایی که کبد غده‌ای مهم در بدن محسوب شده و سوخت ساز و دفع سموم از بدن را برعهده دارد، نارسایی آن بوسیله ویروس هپاتیت B می‌تواند عملکرد بیشتر دستگاه‌های بدن را مختل کند و در نهایت با پیشرفت بیماری و نارسایی کبد درصدی از افراد به سرطان کبد مبتلا شده و جان خود را از دست می‌دهند.

مصطفایی با اشاره به تولید واکسن هپاتیت B، گفت: استفاده از این واکسن می‌تواند پیشگیری موثری در زمینه ابتلا به ویروس هپاتیت B داشته باشد و در حال حاضر تمام متولدین سال 1372 به بعد واکسن هپاتیت B را دریافت کرده و متولدین سالهای 1367 تا 1372 نیز طی فراخوان‌های متعدد این واکسن را تزریق کرده‌اند.

این کارشناس بیماری‌های واگیر خاطرنشان کرد: این واکسن همچنین برای تمام افراد دارای مشاغل پرخطر و نیز افرادی که رفتارهای پرخطر دارند، تزریق می‌شود.

مصطفایی با اشاره به قدرت بالای انتقال ویروس هپاتیت B، گفت: قدرت انتقال این ویروس 100 برابر ویروس HIV است و این ویروس حتی می‌تواند تا یک هفته در خون خشک زنده بماند و به محض ورود به بدن دوباره فعالیت خود را از سر بگیرد، بنابراین افراد باید به شدت مراقب بوده و مانع راه انتقال این ویروس شوند.

 

 

  • کریم باوی