ناپروکسن چیست

ناپروکسن,ناپروکسن 500,ناپروکسن 250,ناپروکسن چیست,ناپروکسن 500 چیست,ناپروکسن 200,ناپروکسن در بارداری” href=”http://www.bisms.ir/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C/” target=”_blank”>بارداری,ناپروکسن قرص,ناپروکسن ۲۵۰,ناپروکسن عوارض,Naproxen 500 Mg,Naproxen 500,Naproxen 500 Mg Tablet,Naproxen 500 Mg Side Effects,Naproxen 500 Mg High,Naproxen 500 Mg Dosage,Naproxen 500 Mg Street Value,Naproxen 500 Mg For Back Pain,Naproxen 250mg,Naproxen 250 Mg Side Effects,Naproxen 250mg Dosage,Naproxen 250 Mg Uses,Naproxen 250mg Gastro-resistant Tablets,Naproxen 250mg Tab,Naproxen 250 Mg And Paracetamol,Naproxen 250 Mg And Alcohol,Naproxen 250 Milligrams,ناپروکسن چیست,Naproxen چیست,ناپروکسن 250 چیست,عوارض ناپروکسن چیست,قرص ناپروکسن 500 چیست,ناپروکسن 500 برای چیست,داروی ناپروکسن 500 چیست,ناپروکسن 500 میلی گرم چیست,Naproxen 200 Mg,Naproxen 2000 Mg,Naproxen 200 Mg Side Effects,Naproxen 2000,Naproxen 2000 Mg Per Day,Naproxen 2000 Mg Daily,Naproxen 200 Mg Cost,Naproxen 200 Mg Tabletki,Naproxen 200/220 Mg,مصرف ناپروکسن در بارداری,قرص ناپروکسن در بارداری,ناپروکسن بارداری,مصرف قرص ناپروکسن در بارداری,عوارض قرص ناپروکسن در بارداری,مصرف ناپروکسن در دوران بارداری,خوردن ناپروکسن در بارداری,خوردن قرص ناپروکسن در بارداری,عوارض ناپروکسن در دوران بارداری,ناپروکسن قرص انتریک کوتد,ناپروکسن قرص چیه,قرص ناپروکسن 500,قرص ناپروکسن 500 برای چیست,قرص ناپروکسن برای چیست,قرص ناپروکسن 250 چیست,قرص ناپروکسن ۵۰۰,قرص ناپروکسن ۲۵۰,ناپروکسن ۲۵۰ چیست,عوارض قرص ناپروکسن ۲۵۰,عوارض ناپروکسن 500,Naproxen عوارض,ناپروکسن و عوارض آن,درمان عوارض ناپروکسن,ناپروکسن چه عوارضی دارد,ناپروکسن و عوارضش,ناپروکسن عوارض جانبی

ناپروکسن چیست؟

ناپروکسن , ناپروکسن 250 , ناپروکسن 500 , ناپروکسن چیست

ناپروکسن جزو گروهی از داروهاست که به انها داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می گویند که اصطلاح علمی آن nonsteroidal anti-inflammatory drugs  NSAIDs است.در بدن هورمونی وجود دارد که باعث التهاب و درد می شود ولی مصرف ناپروکسن باعث کاهش این هورمون ها در بدن می شود.

ناپروکسن چگونه عمل می کند؟

آنزیم مهمی در بدن وجود دارد که سیکلواکسیژناز cyclo-oxygenase نام دارد که ناپروکسن این است که این آنزیم را غیر فعال کند.سیکلواکسیژناز یک ماده خاص به نام پروستاگلاندین تولید می کند که این ماده ایجاد درد و التهاب می کند.

ناپروکسن , ناپروکسن 250 , ناپروکسن 500 , ناپروکسن چیست

ناپروکسن کجاها کاربرد دارد؟

آرتروز یا ساییدگی مفصل

روماتیسم مفصلی

اسپوندیلیت انکیلوزان

یا سایر علل آرتریت

کاهش درد ناشی از کشیدگی و کوبیدگی عضلات به دنبال فعالیت‌های شدید بدنی و ورزشی

  التهاب تاندون و التهاب بورس درد و تورم ناشی از آنها را می‌توان با ناپروکسن کاهش داد.

کاهش درد های استخوانی و دردهای بعد از جراحی

نقرس

ناپروکسن , ناپروکسن 250 , ناپروکسن 500 , ناپروکسن چیست

نکاتی در مورد مصرف ناپروکسن

ناپروکسن باید همانطور که دکترتان گفته مصرف شود

ناپروکسن را به دیگران پیشنهاد ندهید خودسرانه، حتی اگر در درمان شما موثر بوده است

برای اینکه ناپروکسن تاثیرش را روی انواع آرتریت نشان دهد ، حداقل دو هفته صبر کنید

به تاریخ تولید و انقضای ناپروکسن توجه نمایید

ناپروکسن ممکن است عوارض گوارشی داشته باشد پس بهتر است آن را با شیر و بعد از غذا میل نمایید

اگر از ناپروکسن روکش دار استفاده می نمایید آن را نجوید در این موارد همراه با ناپروکسن از داروهای ضد اسید معده استفاده نکنید. این نوع از دارو را نیم ساعت قبل از غذا مصرف کنید

اگر زمان مصرف قرص را یادتان رفته بلافاصله مصرف نمایید به شرطی که به نوبت بعدی خوردن ناپروکسن نرسیده باشید

اگر داروی دیگری می خورید و دکترتان برای شما ناپروکسن تجویز کرده حتما در مورد مصرف همزمان داروها با پزشک خود مشورت نمایید

ناپروکسن را در جلوی دست کودک قرار ندهید

ناپروکسن باید در محیطی خشک و خنک قرار بگیرد و در مقابل نور مستقیم خورشید نباشد

ناپروکسن , ناپروکسن 250 , ناپروکسن 500 , ناپروکسن چیست

نکاتی مهم در مورد مصرف ناپروکسن

اگر به آسپیرین آلرژی دارید حتما به دکترتان بگویید در مورد مصرف ناپروکسن

مصرف ناپروکسن خطر ابتلا به سکته مغزی و سکته قلبی را افزایش می دهد به خصوص اگر طولانی مدت مصرف شود

موارد مصرف

ناپروکسن مسکّن و ضدالتهاب است. برای دندان‌درد مناسب است.

مکانیسم اثر

ناپروکسن سدیم از مهارکننده‌های قوی آنزیم سیکلواکسیژناز است. آنزیم سیکلواکسیژناز باعث تبدیل اسید آراشیدونیک به پروستاگلاندین‌ها می‌شود. حداقل دو ایزوفرم سیکلواکسیژناز وجود دارد: Cox-۱ و Cox-۲. این دارو با مهار سیکلواکسیژناز تولید پروستاگلاندین‌ها را کاهش می‌دهد و به این روش اثر ضددرد و ضدالتهاب خود را نشان می‌دهد.

فارماکوکینتیک

این دارو به‌خوبی ازطریق دستگاه گوارش جذب می‌شود. نیمه‌عمرِ پلاسمایی آن حدود ۱۲–۱۵ ساعت است و به‌طور عمده ازطریق ادرار دفع می‌شود.

ناپروکسن , ناپروکسن 250 , ناپروکسن 500 , ناپروکسن چیست

 
ناپروکسن

موارد منع مصرف

درصورت وجود زخم فعال گوارشی نباید مصرف شود.

هشدارها

۱ – ناپروکسن ممکن است باعث بروز خونریزی گوارشی شود.
۲ – این دارو ممکن است باعث تشدید حملات آسمی در بیماران مبتلا به آسم شود.
۳ – در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه یا کبد با احتیاط مصرف شود.
۴ – مصرف ناپروکسن در افراد زیر ۱۶ سال، مگر در درمان آرتریت نوجوانان، توصیه نمی‌شود.

عوارض جانبی

اختلالات گوارشی، شامل تهوع، استفراغ و دردهای شکمی و خونریزی گوارشی، بثورات جلدی، کهیر و آنژیواِدِم از عوارض جانبی دارو هستند.

تداخل‌های دارویی

مصرف همزمان ناپروکسن با داروهای ضدانعقاد ممکن است باعث تشدید اثرات این داروها شود. مصرف همزمان ناپروکسن با لیتیم ممکن است باعث کاهش دفع لیتیم شود. اثرات داروهای مهارکنندهٔ گیرندهٔ بتا مانند پروپرانولول درصورت مصرف همزمان با ناپروکسن ممکن است افزایش یابد.

مقدار مصرف

بزرگسالان: در درمان آرتریت روماتوئید، ۵۰۰–۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز، در دو مقدار منقسم، و یا ۱ گرم، یک بار در روز، مصرف می‌شود. در اختلالات حاد عضلانی ـ اسکلتی و ایسمنوره، در ابتدا ۵۰۰ میلی‌گرم در روز و سپس، بسته به نیاز، هر ۶ تا ۸ ساعت به میزان ۲۵۰ میلی‌گرم اضافه می‌شود. حداکثر مقدار مصرف، پس از اولین روز به میزان ۱٫۲۵ گرم در روز است. در نقرس حاد، مقدار مصرف اولیه ۷۵۰ میلی‌گرم و مقدار مصرف نگهدارنده ۲۵۰ میلی‌گرم هر ۸ ساعت تا رفع حمله است.

کودکان: در درمان آرتریت نوجوانان در کودکان بالای ۵ سال، mg/kg/day ۱۰ در دو مقدار منقسم مصرف می‌شود.

اشکال دارویی

قرص: ۲۵۰ میلی‌گرم
قرص خط‌دارِ روکشدار: ۵۰۰ میلی‌گرم

ناپروکسن